مسجد بزرگ اسماء الحسنی که در منطقه گادینگ سِرپونگ، تانگِرانگ، بانتن (در حومه جاکارتا) واقع شده است، اخیراً مورد بحث گسترده قرار گرفته است. این مسجد که در سال ۲۰۱۳ افتتاح شد، با یک نگاه باعث کنجکاوی می شود، به ویژه خوشنویسی نوع کوفی که به نظر می رسد بدنه ساختمان محل عبادت را پوشانده است. کوفی قدیمی ترین شکل خوشنویسی از بین خطوط مختلف عربی است و متشکل از یک شکل اصلاح شده از خط نبطی قدیمی است. کوفی در اواخر قرن ۷ در کوفه عراق که نام آن از آن گرفته شده است و مراکز دیگر، توسعه یافته است. حروف کوفی از الفبای نبطی توسعه یافته است و از حدود صد سال (حدود ۵۳۸ میلادی) قبل از تأسیس شهر کوفه بین النهرین، اکنون در ۱۷۰ کیلومتری جنوب بغداد، شناخته شده بود. در زمان های پیش از اسلام، این حروف قبلاً در چندین منطقه عربی مورد استفاده قرار می گرفت. اولین نسخه های قرآن و تورات به زبان عربی از این حروف استفاده می شد. در ابتدا، خط کوفی از علائم نگارشی استفاده نمی کرد. اگر به خط عربی دقت کنید، می تواند تعجب و حیرت شما را برانگیزد. نوشته ای که این مسجد را پوشش می دهد چیزی جز اسماء الحسنی یا ۹۹ نام خدا نیست که بسیار زیبا و منظم طراحی شده اند و غیر معمول هستند. در قسمت بالا، گنبد مسجد به طور کلی گنبدی به نظر نمی رسد. طراحی منحنی است، اما محدب نیست. سطح آن به سمت پشت مسجد پایین می آید. در پایین قوس، ستاره ای وجود دارد که به سمت آسمان شفاف است. مُصالح، مسؤول مسجد بزرگ اسماء الحسنی گفت وجود این مسجد از شرایط اقلیت مسلمان در این منطقه در دو دهه پیش بر می گردد. مسلمانانی که بعداً به انجمن مسلمانان گادینگ سِرپونگ پیوستند، ابتکار عمل را برای ایجاد یک مرکز عبادی و همچنین یک جاذبه برای مسلمانان انجام دادند. در سال ۱۹۹۸، مسلمانان در گادینگ سِرپونگ مرکزی برای عبادت نداشتند، زیرا در آن زمان اقلیت بودند. از هزاران نفر از ساکنان گادینگ سرپونگ، بیش از ۴۰۰ خانواده مسلمان وجود ندارد. فضای داخلی مسجد بزرگ اسماء الحسنی کاملاً جادار است. ظرفیت به ۳۰۰۰ نمازگزار می رسد. با وجود این مسجد، مسلمانان در این منطقه دیگر مجبور نیستند در خانه های ساکنان با مناطق وسیع نماز عید سعید فطر و عید قربان در ایام عید، نماز تراویح در ماه رمضان و ذبح حیوانات قربان را انجام دهند. این مسجد که در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع قرار دارد، سرانجام در سال ۲۰۱۳ توسط ایسمِت اسکند، شهردار وقت تانگرانگ افتتاح شد. مُصالح گفت که این مسجد که توسط رضوان کامل، استاندار جاوه غربی دارای سه طبقه است. طبقه اول به صورت تالار است و محلی برای فعالیتهای اسلامی، مانند مطالعات، سمینارها تا مناسک حج است. طبقه دوم سالن اصلی مسجد برای اقامه نماز است. در این طبقه، جماعت می توانند از زیبایی سقف مسجد که به صورت طاقی روشن و ظریف است، لذت ببرند. طبقه سوم نیز برای اقامه نماز استفاده می شود. جهانگردی مذهبی: مُصالح گفت، مسجد جامع اسماء الحسنی نه تنها توسط نمازگزاران اطراف آن مورد بازدید قرار گرفت است، بلکه به یک مقصد گردشگری مذهبی برای بسیاری از مسلمانان از مناطق مختلف، مانند شهرهای دِپوگ، بِکاسی، باندونگ، چیامیس، کالیمانتان و سولاوسی تبدیل شده است. بازدیدکنندگان از مناطق مختلف علاوه بر لذت بردن از عبادت در مسجد، در مورد مدیریت مسجد نیز اطلاعات کسب می کنند. شایان ذکر است که این مسجد در گذشته از نظر نگهداری و توانمند سازی، برنده اول در استان بانتن بود و همچنین در رابطه با مدیریت مسجد برنده دوم در سراسر اندونزی بود. این مسجد نه تنها برای مسلمانان باز است، بلکه برای غیرمسلمانانی که می خواهند درباره مسجد اطلاعات بیشتری کسب کنند، مجاز است. اغلب اوقات این مسجد به یک مقصد گردشگری تبدیل می شود، به ویژه برای مدارس غیر مسلمان برای مطالعه فعالیت های مذهبی. مسجد جامع اسماء الحسنی با خوشنویسی ۹۹ نام خدا پوشیده شده است. لِستی (۵۸ ساله)، یکی از جماعت مسجد اذعان کرد که وی عمداً از این مسجد بازدید کرده است تا بتواند از عبادت لذت ببرد و از معماری زیبای اسماء الحسنی که این مسجد را احاطه کرده است، دیدن کند. او برای اولین بار در مورد مسجد از شبکه های اجتماعی مطلع شد و علاقه مند به دیدن آن از نزدیک شد و این واقعا خوب و زیبا است. بهترین آن این است که در سقف مسجد ستاره ها و همچنین اسماء الحسنی در دیوارهای بیرونی وجود دارد. شاید مساجد واقعاً خوب باشند، اما این ویژگی خاص خود را دارد.
منبع: رِپوبلیکا
https://www.republika.id/posts/۱۵۵۵۱/megahnya-masjid-berselimut-asmaul-husna
نظر شما